Pak een oude game, poets de graphics op, gooi er wat extra’s bij en geef het opnieuw uit: het lijkt een ware gewoonte te worden voor game-uitgevers. Sony deed het afgelopen jaar met God of War en Sly Cooper, en ook Nintendo deed zijn duit in het zakje met Metroid Prime: Trilogy. Deze heruitgaves verkochten goed, mede doordat er daadwerkelijk nieuwe features aan waren toegevoegd zoals minigames, HD-graphics of nieuwe besturing. Nintendo komt nu met Super Mario All-Stars: 25th Anniversary Edition. Vier geweldige games op één schijfje, dat moet wel goed zijn. Toch? Heruitgave van een heruitgave. Gemakzuchtige luilakken.
In 1993 werd op de SNES al een soortgelijke Mario-bundel uitgebracht, Super Mario All-Stars. Deze remake van de originele Super Mario Bros. NES-games werd grafisch van 8-bit naar 16-bit opgepoetst, wat toentertijd een ware revolutie was. En wat blijkt? Nintendo brengt precies dezelfde bundel gewoon nóg een keer uit maar dan op de Wii. Zonder verbeterde graphics, zonder nieuwe besturing, zonder extra levels. Een half uur durende soundtrack cd en een Mario-geschiedenis boekje zijn de enige extraatjes die erbij zitten (zie afbeelding).
De inhoud van de bundel: de game zelf, luxe verpakking, soundtrack en het Super Mario History-boekje.
Gelukkig bestaat deze heruitgave uit een paar van misschien wel de beste games ooit. De 2D-platform gameplay van de Super Mario Bros. games is nog steeds geweldig (zie video). Het springen op Koopa’s, bevechten van eindbazen en natuurlijk het redden van Princess Peach: het werkt allemaal nog net zo goed als vroeger. De wat jongere gamers die de Super Mario Bros. games nog nooit hebben gespeeld halen voor een kleine 30 euro dan ook een aantal fantastische spellen in huis.
Maar waarom Nintendo niet heeft geprobeerd deze games nóg toffer te maken is een raadsel. Waarom geen co-op zoals in New Super Mario Bros. Wii? Waarom nog steeds de 4:3 aspect ratio ipv. het mooiere 16:9? Waarom in de menu’s nog steeds de NES-controller en niet de Wii-remote? Allemaal vragen die waarschijnlijk maar één antwoord hebben: luiheid en gemakzucht van Nintendo. Nee, wat dat betreft had Mario een beter 25ste verjaardags-feestje verdient.
Conclusie Super Mario All-Stars - 25th Anniversary Edition - Nintendo Wii Review
Pangafile | |
33060 |
Gameplay: | 9,0 | ||
Replay: | 7,0 | ||
Graphics: | 6,0Toevoegingen: | 5,0 | |
Reviewmast er007 | |
19050 | |
19 jaar |
Mario Wii Review Cijfer: | |
| |
Super Mario All-Stars - 25th Anniversary Edition |
Details Super Mario All-Stars - 25th Anniversary Edition | |
Released: | 2010 |
Advies: | Alle leeftijden |
Spelers: | 1 - 2 |
Genre: | Actie, Avontuur, Platform |
Wi-Fi: | Niet ondersteund |
De originele Super Mario Bros. verkocht meer dan 40 miljoen keer en is daarmee de op één na best verkochte game ooit. (nr 1 is Wii Sports) | |
Super Mario Bros. 3 alleen al leverde meer dan 500 miljoen dollar op. | |
Super Mario Bros. 2 is eigenlijk een aangepaste versie van het spel Yume Kojo: Doki Doki Panic | |
Eerst was Mario geen loodgieter maar een timmerman. | |
Het verschijnen van Super Mario Bros. beëindigde de videogame-crisis van 1983. |
Reviewmast er007 | |
19050 | |
19 jaar |